Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

24 februari 2022, 16:33Aangepast 14 juli 2023, 09:27

Een nieuwe Europese wetgeving die onder andere illegale content en desinformatie moet aanpakken. De Digital Services Act (DSA) is een veelbesproken onderwerp in de techsector. De Big Tech-bedrijven hebben hier maandenlang tegen gelobbyd, maar tevergeefs. De Europese Commissie heeft het parlementsvoorstel vrijdag 21 januari 2022 aangenomen. Nu het parlement zijn positie heeft ingenomen, beginnen later deze maand de onderhandelingen met de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie. Naar verwachting treedt de wet vanaf 2023 in werking.

Wat is de Digital Services Act (DSA)?

Samen met de Digital Markets Act (DMA) is de Digital Services Act (DSA) de basis voor nieuwe, moderne Europese wetgeving voor de digitale economie. De DSA moet onder andere illegale content en desinformatie aanpakken. Dit vormt de toekomstige basis voor digitale diensten zoals online platforms en verduidelijkt verantwoordelijkheden voor activiteiten en informatie richting afnemers zoals consumenten.

Daarnaast moet de DSA meer opties bieden om advertenties trackingvrij te maken. Dit moet onder meer leiden tot heldere uitleg waarin bij gerichte advertenties om toestemming wordt gevraagd. In de tekst moet uitgelegd worden hoe de data van gebruikers wordt gebruikt. De Europese Commissie heeft hiervoor een wet opgesteld waarbij drie punten centraal staan op het gebied van digitale veiligheid:

  • Burgers en hun grondrechten worden online beter beschermd.
  • Online platforms krijgen een krachtig kader voor transparantie en duidelijke verantwoordelijkheden.
  • Innovatie, groei en concurrentievermogen binnen de interne markt worden gestimuleerd.

Maar waarom is de angst van de Big Tech-bedrijven zo groot voor de DSA? Wat is de impact voor de consument? En waarom moeten bedrijven bij invoering van de DSA digitale oplossingen doorontwikkelen of aanpassen om aan de richtlijnen te voldoen?

Belangrijkste reden hiervoor is de wijziging en regelingen waar bedrijven bij invoering van de regels aan moeten voldoen. De angst bij de Big Tech-bedrijven bestaat enerzijds dat ze teveel inzicht moeten geven in data en processen, waardoor gevoelige data juist op straat kan komen. Anderzijds beperkt het uitsluiten van ‘onbetrouwbare’ aanbieders het potentieel aan klanten in de markt.

Ondanks het pessimisme van de Big Tech-bedrijven denk ik, Kaj Kruize, als ICT-specialist bij Subvention dat dit een goede stap in de richting is naar een veiligere digitale wereld.

Zorgt de DSA in de praktijk voor meer online veiligheid?

Het belangrijkste doel van de invoering van de DSA is veiligheid voor de gebruikers en aanbieders.
Waar veel bedrijven en consumenten de laatste jaren slachtoffer zijn geworden van digitale criminaliteit, moet DSA hiervoor een oplossing bieden. Voor consumenten moet er meer transparantie en duidelijkheid ontstaan welke informatie, waar en waarom verstrekt moet worden. Zeker met opkomende trends als de ‘Metaverse”. Daarnaast moet DSA ook meer garantie bieden in de legitimiteit van aanbieders van producten op online platformen.

Niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven biedt de DSA extra veiligheid. Bedrijven krijgen meer inzicht wie de klanten zijn. Ook voor platformen is het van belang te weten wie de aanbieders van producten zijn. Hierdoor zal er meer vertrouwen moeten ontstaan in de veiligheid van digitale producten en handelsplatformen. Het zal door de verplichting van Know Your Customer (KYC) en transparantie van verkopers voor malafide aanbieders, oplichters of helers onmogelijk zijn om producten anoniem binnen de EU digitaal aan te bieden.

Op welke bedrijven heeft DSA impact?

De lobby van de Big Tech-bedrijven was niet voor niets. De invoering van de wet zal een grote impact hebben op digitale diensten waar miljoenen Europeanen dagelijks gebruik van maken. De DSA richt zich op bedrijven in vier grote categorieën:

  • Hostingdiensten zoals cloud- en webhostingdiensten.
  • Onlineplatforms waar verkopers en consumenten samenkomen, zoals online marktplaatsen, appstores en social mediaplatformen.
  • Tussenhandelsdiensten zoals internetproviders en domeinnaamregistrators.
  • Zeer grote onlineplatforms hiervoor zijn specifieke regels vastgesteld voor platforms die >10% van de Europeanen bereiken.

Voor veel ICT-bedrijven heeft de DSA een grote impact. Niet alleen op de techniek van de programmatuur en diensten, maar ook op de transparantie en inkijk in de programmatuur. Concreet betekent dit:

  • Maatregelen tegen illegale online goederen, diensten of inhoud.
  • Nieuwe verplichtingen van de traceerbaarheid van zakelijke gebruikers (KYC).
  • Sneller en gemakkelijker illegale goederen opsporen.
  • Transparantie van onlineplatforms (ook van gebruikte algoritmen).
  • Verplichtingen voor zeer grote platforms om misbruik van systemen te voorkomen.
  • Toegang voor onderzoekers (vanuit de EU) tot de belangrijkste gegevens van grote platforms.

Subsidiekansen bij doorontwikkeling en innovatie

Om aan de nieuwe wetgeving te voldoen, zullen veel bedrijven hun digitale diensten en producten moeten analyseren en mogelijk herzien. De verwachting is dat dit bij veel bedrijven tot een doorontwikkeling van bestaande producten of ontwikkeling van nieuwe innovatieve platformen zal leiden. Waar er sprake is van (door)ontwikkeling en innovaties, kunnen subsidies een belangrijke rol spelen.

Vanuit Europa is nog niet bekend of er extra financiële steun komt om aan deze regels te voldoen. Hier heb ik wel hoop op, aangezien de DSA gericht is op het midden- en kleinbedrijf. Zodra deze wet ook door de commissie komt, hoop ik dat deze zal bijdragen aan de vergroting van maatschappelijke vertrouwen in digitale diensten.

Jouw subsidiekansen in beeld?

Heb je vragen over de DSA of wil je weten wat de concrete mogelijkheden zijn voor jouw onderneming? Neem contact met mij, Kaj Kruize, op voor een vrijblijvend en kosteloos verkenningsgesprek. Bel mij op 06 – 82 47 36 39 of maak gebruik van ons contactformulier.

Deel deze pagina op:
Stel je vraag aan Kaj

Ook interessant