De subsidieregeling Aanschaf Zero-Emissie Vrachtwagens (AanZET) is vanaf 4 april open en bedoeld voor de aanschaf van batterij-elektrische of waterstof-elektrische trucks die buiten de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) vallen. Helaas is het budget voor 2023 al overtekend. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt of zij extra budget voor AanZET beschikbaar kunnen stellen.
De AanZET subsidie is een aanschafsubsidie voor nieuwe emissieloze vrachtauto’s in de voertuigcategorieën N2 vanaf 4.250 kg en N3. Het doel van deze regeling is om zwaar transport te verduurzamen en daarmee bij te dragen aan het behalen van de ambities uit het klimaatakkoord. Een investering in een batterij-elektrische of waterstof-elektrische truck wordt hiermee eerder rendabel door het verschil in prijs met een dieselvrachtauto te verkleinen.
De regeling sluit nauw aan bij de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Bedrijven die een zero-emissie truck aanschaffen en niet in aanmerking komen voor de SSEB-subsidie komen wel in aanmerking voor de AanZET-subsidie en andersom.
De aanvraag voor subsidie moet vóór aankoop plaatsvinden op basis van een offerte zonder onherroepelijk verplichtingen. Als de aanvraag positief is bevonden moet het voertuig minimaal vier jaar op naam van de klant blijven staan. Op het moment van subsidieaanvraag mag de vrachtwagen nog niet op naam van de klant staan in het RDW- kentekenregister.
Subsidie wordt verleend op volgorde van binnenkomst totdat het subsidieplafond is bereikt. Onze verwachting is dat gezien de beperkte budgetten en de grote mate van interesse de subsidieregeling snel uitgeput raakt. Het is daarom van belang om de aanvraag goed voor te bereiden vóór de openstellingsdatum en deze zo snel mogelijk in te dienen. Het budget voor 2023 is helaas al overtekend. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt of zij extra budget voor AanZET beschikbaar kunnen stellen.
De subsidie bedraagt een percentage van de verkoopprijs, inclusief de af-fabriekopties die op de koopovereenkomst staan. In 2023 is voor AanZet een budget beschikbaar van € 30 miljoen.
Bij een positieve beschikking wordt door het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een voorschot van 90% van het subsidiebedrag verstrekt. Zodra de factuur en het kentekenbewijs zijn ingezonden en de subsidie daadwerkelijk wordt vastgesteld, wordt de rest uitgekeerd.
In het schema hieronder zie je de subsidiepercentages en maximale bedragen per voertuigcategorie.
Grote onderneming |
Middelgrote onderneming |
Kleine onderneming + non-profitinstelling |
||||
Voertuigcategorie | Subsidiepercentage | Maximaal subsidiebedrag | Subsidiepercentage | Maximaal subsidiebedrag | Subsidiepercentage | Maximaal subsidiebedrag |
N2 bakwagenchassis vanaf 4.250 kg | 12,5% | € 17.800 | 19% | € 26.800 | 25% | € 35.700 |
N3 bakwagenchassis tot en met 18.000 kg | 15% | € 43.600 | 21,5% | € 63.700 | 28,5% | € 84.000 |
N3 bakwagenchassis vanaf 18.000 kg | 16,9% | € 56.700 | 24,3% | € 81.500 | 31,7% | € 106.300 |
N3 trekker | 20% | € 72.700 | 28,5% | € 102.300 | 37% | € 131.900 |
Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Wil je nieuwe zero-emissie vrachtwagens aanschaffen en wil je weten of je in aanmerking komt voor subsidie? Neem dan contact op met Jasper van Benthem via 053 203 3512 of maak gebruik van ons contactformulier. Onze adviseurs zijn benieuwd naar jouw ambities en denken graag met je mee.
Jouw verduurzaming of innovatie vooruithelpen? We regelen de optimale combinatie van geldelijke subsidies, fiscale regelingen en bijzondere financieringen voor jouw bedrijf of investering. Subvention neemt subsidietrajecten uit handen, van eenmanszaken en mkb’ers tot multinationals.
Jij focust op je werk, dan zorgen wij voor:
Onze adviseurs hebben zowel kennis van jouw branche als de subsidiewereld.
Subvention regelt het subsidietraject van A tot Z, ook het natraject.
We werken volgens no cure no pay of op uurbasis. Je weet vooraf waar je aan toe bent.