Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

De regeling MIT-Haalbaarheidsprojecten biedt subsidie voor innovatie. Distribute sprak de regeling aan voor onderzoek naar Predictive Cruise Control. FeathIR benut de subsidie voor de ontwikkeling van microspectrometers. Twee aansprekende projecten waarbij MIT-subsidie ondernemers verder helpt met hun innovatie.

Betere doorstroming met Predictive Cruise Control

Predictive Cruise Control (PCC) stelt automobilisten in staat coöperatief te rijden door middel van data-uitwisseling over actuele snelheden en verstoringen op de weg. Daardoor kunnen anderen proactief handelen, zelf enkele kilometers terug al.

Met PCC krijgen bestuurders inzicht in de situatie op de weg vóórdat ze dit fysiek kunnen vaststellen. Ze krijgen een slim en persoonlijk snelheidsadvies die de doorstroming verbetert, bijvoorbeeld in bottleneck-situaties zoals bij kruisingen met intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s).

Waar biedt de regeling MIT-Haalbaarheidsprojecten subsidie voor?

De Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) biedt onder andere subsidie voor haalbaarheidsprojecten. De regeling richt zich op het beantwoorden van technische en/of economische vraagstukken bij innovatieprojecten. Door het stimuleren van onderzoeken, analyses en marktverkenning haalt de MIT technische en economische risico’s voor innovatie weg. Dit kan door middel subsidiabele activiteiten zoals:

  • Literatuuronderzoek
  • Octrooionderzoek
  • Marktverkenning
  • Concurrentieanalyse
  • Inventarisatie van beschikbare technologie en potentiële partners
  • Optimaliseren van subsidiekansen

Subsidie voor haalbaarheid Predictive Cruise Control

De haalbaarheid van een Predictive Cruise Control wordt in de nabije toekomst een essentiële infrastructurele voorziening voor zelfregulerend wegvervoer. Bestuurders kunnen dan in real-time een snelheidsadvies krijgen wat de doorstroming en veiligheid op de weg bevordert.

Door onder andere gebruik te maken van het Internet-of-Things en verschillende sensoren, ontwikkelt Distribute een zelflerend en zelforganiserend systeem dat in real-time de staat van de weg analyseert. Op basis hiervan kan een adviessnelheid gegeven worden. Deze data stelt een PCC ook in staat real-time en lange termijn inzichten te bieden aan bijvoorbeeld wegbeheerders. Het is een oplossing voor het samen laten werken van nieuwe technologie en mensen.

Naast technische haalbaarheid ook onderzoek naar maatschappelijke acceptatie

In het haalbaarheidsproject onderzoekt Distribute niet alleen de technische haalbaarheid van de Predictive Cruise Control, maar ook de maatschappelijke acceptatie. Is de bestuurder van een voertuig bereid om de persoonlijke snelheidsadviezen van een PCC op te volgen en daarnaar te handelen?

Met name de impact van vrachtwagenchauffeurs op veilige doorstroming wordt onderzocht. Bij kruisingen verwachten we dat 1 op de 3 stops van vrachtwagen voorkomen kan worden door PCC te gebruiken. Het project sluit hierdoor naadloos aan op het thema ‘Nieuwe (voertuig-)technologie’ binnen de topsector Logistiek en wordt ondersteund met de subsidie.

MIT-haalbaarheidsstudie naar microspectrometer

FeathIR wil geminiaturiseerde spectrometers ontwikkelen met een kleiner formaat en lager gewicht zodat ze breder toegepast worden in andere systemen. Spectrometers meten de kwaliteit en de hoeveelheid van een bepaalde materie.

Een nieuw op Micro-Electro-Mechanical Systems (MEMS) gebaseerd design maakt een verkleining van het formaat en verlaging van de fabricagekosten mogelijk. Op deze manier wil FeathIR een spectrometer op de markt brengen die klein en goedkoop genoeg is voor toepassing in vrijwel alle interessante systemen.

Haalbaarheidsproject stimuleert innovatie

Het inbouwen van de spectrometer in bijvoorbeeld conventionele gasflowmeters maakt, naast kwantitatieve, ook kwalitatieve metingen mogelijk. Hierdoor wordt niet alleen gemeten hoeveel kuub gas door de leidingen gaat, maar ook wat voor een soort gas.

De MIT-subsidie maakt het voor FeathIR mogelijk de haalbaarheid te toetsen en het product verder te ontwikkelen.

Subsidie ontvangen voor jouw innovatie?

Onze adviseurs hebben veel ervaring met MIT-aanvragen en helpen je graag jouw subsidiekansen te optimaliseren. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met subsidieadviseur Kathleen Bos via 053 – 434 85 12 of maak gebruik van het contactformulier.

Deel deze pagina op:
Stel je vraag aan Kathleen

Ook interessant