Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

Kom in contact met ons

Krachtig subsidieadvies

2 juli 2025, 14:09Aangepast 7 juli 2025, 16:41

De Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen (SEB) geeft ondernemers in de maritieme sector een krachtige stimulans om te investeren in volledig elektrische schepen of om bestaande schepen om te bouwen. De regeling is opengesteld in drie tranches waarvan de eerste tranche tot met 31 juli is geopend voor aanvragen.

Wat is de subsidieregeling?

De SEB-subsidie is bedoeld voor de ombouw of nieuwbouw van binnenvaartschepen met volledig elektrische voortstuwing op basis van verwisselbare batterijcontainers, zoals het ZES-concept. De regeling wordt uitgevoerd door het EICB namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Behalve investeringen ondersteunt de SEB-regeling ook industrieel onderzoek naar emissievrije toepassingen binnen de binnenvaart. De regeling is geopend in drie tranches:

  • 28 mei – 31 juli 2025
  • 1 september – 15 oktober 2025
  • 15 januari – 15 maart 2026

Voor wie is de regeling bedoeld?

De SEB-regeling richt zich op ondernemers in de binnenvaart die investeren in emissievrije scheepvaart. Denk aan rederijen, schipperscoöperaties, scheepswerven en maritieme technologiebedrijven. Ook samenwerkingsverbanden met kennisinstellingen of batterijproducenten komen in aanmerking. De regeling biedt ruimte aan zowel mkb’ers als grotere marktpartijen die voorop willen lopen in de verduurzaming van hun vloot of productieketen.

Wat voor projecten komen in aanmerking?

Drie voorbeelden van projecten:

  1. Ombouw van een conventioneel containerschip tot volledig elektrisch schip
    Een bestaande duwbak met dieselmotoren wordt volledig omgebouwd naar een elektrisch systeem op basis van modulaire batterijcontainers. De operatie wordt uitgevoerd door een familiebedrijf dat actief is in het vervoer tussen Rotterdam en het achterland. Sector: logistiek, binnenvaart.
  2. Nieuwbouw van een elektrisch beunschip voor zand- en grindtransport
    Een onderneming in de grond-, weg- en waterbouw laat een elektrisch beunschip bouwen, voorzien van batterijcontainers. De vaarroutes zijn vooraf goed planbaar en laden kan aan vaste walstations. Sector: bouw, natte infrastructuur.
  3. Industrieel onderzoeksproject naar standaardisatie van batterijcontainers en laadinfrastructuur
    Een consortium van een scheepswerf, batterijproducent en kennisinstelling onderzoekt hoe interoperabiliteit tussen batterijcontainersystemen gerealiseerd kan worden. Het project draagt bij aan kostenefficiënte en schaalbare oplossingen. Sector: maritieme maakindustrie, R&D.

Belangrijk is dat projecten volledig emissievrije voortstuwing realiseren en gebruikmaken van verwisselbare batterijcontainers. Hybride aandrijving of motoren met verbrandingstechniek zijn uitgesloten.

Hoeveel bedraagt de subsidie?

De hoogte van de subsidie hangt af van het projecttype:

  • Maximaal € 750.000 per schip bij retrofit van conventioneel naar volledig elektrisch
  • Maximaal € 550.000 bij nieuwbouw of retrofit naar dieselelektrisch
  • Aanvullend tot € 75.000 voor projecten met een onderzoekscomponent

Subsidiepercentages:

  • 40% voor reguliere investeringsprojecten
  • 50% voor industrieel onderzoek
  • Extra toeslag voor het mkb: +10% voor middelgrote, +20% voor kleine bedrijven

Voor 2025 is er een budget van € 7,4 miljoen beschikbaar. In 2026 komt daar nog eens € 3,7 miljoen bij.

Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?

De regeling stelt duidelijke eisen:

  • Project moet bijdragen aan volledig emissievrije voortstuwing.
  • Gebruik van verwisselbare batterijcontainers is verplicht.
  • Realisatie vindt plaats binnen de subsidieperiode.
  • Beoordeling gebeurt op basis van criteria als emissiereductie, schaalbaarheid, realisatietermijn en mate van innovatie.
  • Toekenning gebeurt op volgorde van binnenkomst, zolang budget beschikbaar is.

Wist je dat er nóg meer maritieme subsidiemogelijkheden zijn? Denk aan verduurzaming in de Rotterdamse haven of innovatieve scheepsbouwprojecten. Ontdek ze hier:

Subvention helpt je koers te zetten naar emissievrij varen

Overweeg je een nieuw schip of elektrificatie van je bestaande vloot? Neem contact met ons op met locatie Zwolle via 038 – 853 13 85 of locatie Enschede via 053 – 434 85 12 of maak gebruik van ons contactformulier.

Deel deze pagina op:
Stel je vraag aan Kathleen

Ook interessant